Σελίδες

Τετάρτη 27 Ιουνίου 2007

Η ιστορία της μαριονέττας

 

Η τέχνη της Μαριονέτας γεννήθηκε στην Ελλάδα, περίπου τον 5ο αι. π.Χ. με την ονομασία "Αγάλματα - Νευρόσπαστα" (σπαστά νεύρα). Το 422 π.Χ. ο πλούσιος Καλλίας παρέθεσε δείπνο και επειδή αγαπούσε να επιδεικνύει τον πλούτο του, εβεβαιώθη ότι ένα περίτεχνα στρωμένο τραπέζι, το άφθονο κρασί και οι ωραίες γυναίκες δεν θα έλειπαν από το γλέντι. Αλλά το μεγάλο γεγονός του απογεύματος ήταν η παράσταση ``άφωνος΄΄ (παντομίμα) και ενός θεάτρου Νευροσπάστων.

Τα Νευρόσπαστα και οι θεατρικές παραστάσεις ήταν της ΄΄μόδας΄΄ μεταξύ των Ελλήνων όπως τουλάχιστον αναφέρεται από τους Έλληνες και Ρωμαίους συγγραφείς. Για πολλούς το θέατρο νευροσπάστων ήταν το σύμβολο της ανθρώπινης μοίρας. Επιφανείς κλασικοί συγγραφείς, φιλόσοφοι, θεολόγοι και επιστήμονες, όπως ο Πλάτων, ο Μάρκος Αυρήλιος, ο Κλεμέντιος ο Αλεξανδρινός, ο Ευσέβιος, ο Επίκτητος, ο Φίλωνας και άλλοι κάνουν συχνές περιγραφές για τις μαριονέτες και τον τρόπο που κινούνταν χρησιμοποιώντας τη λέξη ΄΄νευρόσπαστον΄΄ συνώνυμη της λατινικής λέξης marionette.

 

Ο Πλάτων στο βιβλίο του "Οι Νόμοι" κάνει αναφορά στις μαριονέτες λέγοντας: "Ας υποθέσουμε ότι ο καθένας από εμάς είναι μια κινούμενη φιγούρα (νευρόσπαστο) που βρίσκεται στα χέρια των Θεών για τη δική τους διασκέδαση ή επειδή είχαν ένα σοβαρό σκοπό για μας για τον οποίο δε γνωρίζουμε τίποτα. Οι παρορμήσεις που μας κινούν μοιάζουν με κλωστές που τις τραβούν οι θεοί από διάφορες κατευθύνσεις …"
Ο Αριστοτέλης
στο σύγγραμμα "Τα Πολιτικά" αναφέρεται στα αγάλματα του Δαίδαλου που είχαν τη μοναδική ιδιότητα στην αγαλματοποιία να έχουν την ικανότητα να κινούνται από μόνα τους.

 

Νευρόσπαστο από ελεφαντόδοντο
Ο Οράτιος, ο σατυρικός Πέρσιος Φλάκος, και ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος αμφιβάλουν για την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου συγκρίνοντας τον με νευρόσπαστο. Οι Ελληνικές μαριονέτες κατασκευάζονταν από τερακότα (ψημένο χώμα - πηλός), κερί, ελεφαντόδοντο ή ξύλο. Οι εξαιρετικές κατασκευές ήταν από ασήμι.
Μια αρχαία Ελληνική κούκλα αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσης για τη γέννηση του Φοίβου και της Αθηνάς, των δυο Μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Το πρωτότυπο αγαλματίδιο είναι μια κούκλα κωδονόσχημη και φτιαγμένη από τερακότα (πηλό). Τα πόδια της, συνδέονται με σύρμα με τον καλυμμένο από χιτώνα κορμό της με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κινητά θυμίζοντας τις σύγχρονες μαριονέτες. Στην αρχαία Ελλάδα οι κούκλες αυτές, γνωστές και ως "νευρόσπαστα", δεν ήταν απλώς παιδικά παιχνίδια αλλά έπαιζαν ρόλο και στη ζωή των ενηλίκων με λατρευτικές και άλλες χρήσεις, όπως διαφαίνεται από τα θρησκευτικά σύμβολα που εμφανίζονται σ' αυτές. Τέτοιες αναφορές συναντάμε ακόμη από τις ημέρες του Όμηρου και του Ησιόδου.

 

Κωδονόσχημη κούκλα
Σήμερα, μια τέτοια κούκλα από τερακότα φιλοξενείται στο Ελληνικό Αρχαιολογικό μουσείο, ενώ αντίστοιχες υπάρχουν στο Λούβρο και στα μουσεία της Βοστόνης και του Βερολίνου. Με τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία η τέχνη των νευροσπάστων μεταφέρεται στη Ρώμη και σ΄ όλη την Ευρώπη. Οι Ρωμαίοι είχανε πολλά ονόματα για τις μαριονέτες : pupae, sigillae, imagunculae, homunculi. Το 12ο αι. μ.Χ. συναντούμε τον πρώτο γνωστό μαριονετίστα στην ιστορία της τέχνης τον Πορθείνο, με αναφορά του γιατρού του Αθηναίου στο βιβλίο του Δεινοσοφιστής ο οποίος επιπλήττει τους Αθηναίους που επέτρεψαν σε ένα μαριονετίστα να χρησιμοποιήσει τη σκηνή του θεάτρου του Διονύσου εκεί που έπαιξαν ο Ευριπίδης και οι άλλοι δραματικοί. Ο Αρχιεπίσκοπος Ευστάθιος της Θεσσαλονίκης στο βιβλίο του Σχολιασμός της Ιλιάδος περιγράφει τον Πορθείνο "διάσημο σε όλη τη χώρα".
Λίγο νωρίτερα από το 1600 τουλάχιστον δώδεκα θέατρα μαριονέτων υπήρχαν στο Λονδίνο. Οι καλλιτέχνες περιόδευαν σε όλη την Αγγλία και έδιναν παραστάσεις σε πανηγύρια και σε πύργους ευγενών. Αυτές οι παραστάσεις πρέπει να είχαν εντυπωσιάσει αρκετά και τον Σαίξπηρ. Συχνά τις αναφέρει και μάλιστα σε ένα σημείο ο Αμλετ εκφράζει την επιθυμία να παρουσιάσει θέατρο μαριονέτας. Αξιόπιστη πληροφορία για τις παραστάσεις στη Γαλλία επιστέφει μόνο στο τελευταίο τέταρτο του 17ου αι. Το θέατρο του Fanchon Brioche έδωσε παράσταση στη βασιλική αυλή και δημιούργησε τεράστιο ενθουσιασμό μεταξύ των αριστοκρατών θεατών. Προσεκλήθη μάλιστα να επαναλάβει την παράσταση του στην αυλή, αντί 20 λιρών ημερησίως Ο ανιψιός του Brioche ήταν λιγότερο τυχερός. Σε μια περιοδεία του στη Soletta οι κούκλες που παρουσίαζε φαινόντουσαν τόσο ζωντανές, που τον θεώρησαν μάγο. Σώθηκε μάλιστα κυνηγημένος, την τελευταία στιγμή. Οι παραστάσεις που προσέλκυαν πολύ κόσμο, δίνονταν στο θέατρο Des Bamboches που ιδρύθηκε το 1777 στο Παρίσι αλλά η πρόοδος του προξένησε φθόνο μεταξύ των ηθοποιών του ζωντανού θεάτρου που εβλάβησαν από το νέο ανταγωνισμό και κατά τα τέλη του 17ου αι. το θέατρο υποχρεώθηκε να μετακινηθεί στα πανηγύρια των Παρισινών προαστίων. Οι καλλιτέχνες είχαν να αντιπαλέψουν και την Εκκλησία, η οποία θεωρούσε ότι η ηθικότης του Παρισινού λαού ετίθετο σε κίνδυνο από τις παραστάσεις. Έτσι στα μέσα του 18ου αι. χάνονται σιγά-σιγά τα θέατρα μαριονέτας από τη Γαλλία και μεταφέρονται στην Αυστρία, Ιταλία, Γερμανία και αργότερα σε όλη την Ευρώπη...
© 2 0 0 1 e m i l e ®



--
Ανάρτηση Από τον/την Melissa στο Το χαμομηλάκι - Save our Children τη 6/27/2007 06:20:00 μμ

Η ασφάλεια είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα

Η ανάπτυξη στον τομέα των προϊόντων εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς στη σημερινή κοινωνία. Όλο και πιο τεχνολογικά προηγμένος εξοπλισμός χρησιμοποιείται τόσο στο σπίτι όσο και στις δραστηριότητες αναψυχής. Αυτό, σε συνδυασμό με τον τρόπο ζωής μας, καθιστά τα θέματα ασφάλειας ζωτικής σημασίας
Η ασφάλεια είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τα παιγνίδια.


Πώς μπορούν να είναι σίγουροι οι γονείς σχετικά με το ποιο παιγνίδι είναι ασφαλές; Τα περισσότερα παιγνίδια είναι πακεταρισμένα με τέτοιο τρόπο που είναι δύσκολο για τον αγοραστή να εντοπίσει ενδεχόμενους κινδύνους ενόσω βρίσκεται στο κατάστημα.

• Επιλέγετε τα παιγνίδια με προσοχή. Λαμβάνετε πάντοτε υπόψη την ηλικία του παιδιού, τα ενδιαφέροντα και το επίπεδο των ικανοτήτων του.
• Ψάξετε για σχέδια και κατασκευές υψηλής ποιότητας σε όλα τα παιγνίδια, για όλες τις ηλικίες.
• Το πλαστικό περιτύλιγμα των παιγνιδιών πρέπει να πετάγεται αμέσως πριν καταστεί θανατηφόρο παιγνίδι.
• Στην ετικέτα ή το περιτύλιγμα οποιουδήποτε παιγνιδιού θα πρέπει να αναγράφεται η ονομασία, το εμπορικό σήμα και η διεύθυνση του κατασκευαστή, του διανομέα ή εισαγωγέα εντός της ΕΕ, η σήμανση CE για την ασφάλεια, οδηγίες χρήσης, και συμβουλές για την ασφαλή χρήση του παιγνιδιού.

• Οι αγοραστές θα πρέπει να εξετάζουν προσεκτικά τα παιγνίδια για κρυμμένους κινδύνους πριν προβούν σε οποιαδήποτε αγορά. Διαβάστε προσεκτικά τις προειδοποιήσεις και τις οδηγίες. Βεβαιωθείτε ότι όλες οι οδηγίες είναι σαφείς – σε σας, και όπου είναι δυνατό, και στο παιδί.
• Φυλάγετε τα παιγνίδια που προορίζονται για μεγαλύτερα παιδιά μακριά από τα μικρά παιδιά. Ακολουθείστε τις οδηγίες στις ετικέτες που αναγράφουν τις συστάσεις για την ηλικία—μερικά παιγνίδια συστήνονται για μεγαλύτερα παιδιά επειδή μπορεί να είναι επικίνδυνα στα χέρια πιο μικρών παιδιών. Διδάξετε στα μεγαλύτερα παιδιά να βοηθούν στη φύλαξη των παιγνιδιών που προορίζονται για μεγαλύτερα παιδιά μακριά από τα μικρά τους αδελφάκια.
• Αποφύγετε τους κινδύνους ασφυξίας. Μην αγοράζετε μικρά παιγνίδια ή παιγνίδια με μικροσκοπικά εξαρτήματα για μικρά παιδιά. Η ασφυξία είναι η πιο συνηθισμένη αιτία θανάτων που σχετίζονται με τα παιγνίδια. Για παιγνίδια που αποτελούν κίνδυνο για μικρά παιδιά, απαιτείται από το νόμο να φέρουν προειδοποιήσεις. Προσέξετε τα παιγνίδια που προορίζονται για μεγάλα παιδιά να φυλάγονται μακριά από τα μικρότερα παιδιά.
• Μερικά παιδικά παιγνίδια, όπως καλλυντικά ή είδη τέχνης, μπορεί να περιέχουν τοξικές χημικές ουσίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, συστήνεται στους γονείς να διαβάζουν προσεκτικά τις ετικέτες και να αγοράζουν μόνο παιγνίδια που δεν περιέχουν τοξικές ουσίες. Θα πρέπει επίσης να επικοινωνούν με τους κατασκευαστές για οποιεσδήποτε απορίες αναφορικά με τα συστατικά του προϊόντος.
• Κορδόνια, κλωστές και αλυσίδες μπορούν να στραγγαλίσουν βρέφη. Παιγνίδια για βρέφη που περιλαμβάνουν κορδόνια μπορεί να αποτελέσουν θανάσιμο κίνδυνο στραγγαλισμού αν το κορδόνι τυλιχθεί γύρω από το λαιμό του βρέφους. Οι γονείς θα πρέπει να αφαιρούν τις χάντρες, κουμπιά κ.τλ. από τα παιγνίδια του βρέφους τους αν το κορδόνι είναι μακρύτερο από 22 εκατοστά.
• Να είστε πολύ προσεκτικοί όταν αγοράζετε παιγνίδια με αιχμηρές και μυτερές γωνίες επειδή μπορεί να γδάρουν, να κόψουν ή να τρυπήσουν το δέρμα.
• Αν ένα παιγνίδι σας φανεί ότι κάνει υπερβολικό θόρυβο στο κατάστημα, μην το αγοράσετε. Τα παιδιά είναι πολύ πιο ευαίσθητα στο θόρυβο από τους ενήλικες.
• Πρέπει να ασκείται ιδιαίτερη προσοχή όταν αγοράζετε παιγνίδια που περιλαμβάνουν ηλεκτρικά εξαρτήματα ή μετασχηματιστές. Τα ηλεκτρικά παιγνίδια θα πρέπει να μονώνονται κατάλληλα και να προστατεύονται έτσι ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος.
• Ελέγχετε περιοδικά όλα τα παιγνίδια για σπασίματα και πιθανούς κινδύνους. Ένα σπασμένο ή επικίνδυνο παιγνίδι θα πρέπει να πετάγεται ή να επιδιορθώνεται αμέσως.
• Διδάξετε στα παιδιά να φυλάγουν τα παιγνίδια τους ασφαλισμένα σε ράφια ή σε ειδικό κιβώτιο παιγνιδιών μετά το παιγνίδι, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι πτώσεις και τα σκουντουφλήματα.
Με την στήριξη και χρηματοδότηση από τη Γενική Διεύθυνση Υγείας και Προστασίας των Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συγχρηματοδότηση από το Υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού.



--
Ανάρτηση Από τον/την Melissa στο Το χαμομηλάκι - Save our Children τη 6/27/2007 05:47:00 μμ